Friday, August 12, 2011

Muzik & Jantung

Muzik.. sapa yg x suka dgr muzik? mmg pelik kan klu x suka tp manusia ni lain2.. Ada yg suka mungkin ada yg x berapa suka kan.. Tp mengikut kajian aku ececeh.. kajian konon bkn la kajian sekadar apa yg pernah aku buat, rasanya mmg mizik dpt menenangkan aku bila stress gila. Ceritanya mcm ni.. last year saya kena handle jemputan utk satu majlis besar institut kami.. masa tu mmg agak kelam kabut sbb saya br mula berkerja dlm 7 bulan tiba2 kena handle jemputan n satu majlis untuk majlis JUBLI PERAK.. alahai rasa mmg x ble buat sbb sdh la saya x ada pengalaman.. bayang keja pun x tau tiba2 kena buat jemputan. sudahlah mcm tu x ada sapa2 yg membantu plak.. kebetulan di jabatan saya hanya saya sorg staff yg lainnya pensyarah.. pensyarah mmg la busy, yalah nak mengajar lagi, menyelia, mesyuarat, exam n belajar jd saya buat dgn penuh komitmen hingga menjd stress gila.. Bila stress x terkawal saya akan guna earphone utk dgr music sekuat2nya hingga org bercakap pun saya dah x dgr da.. haha.. tp tu la cara terapi saya.. bila kepala sdh balik kpd mood asal barulah saya off music. hehe.. mcm tu la kisahnya.. Dan hari ni saya terumpa satu kajian pasal music n jantung.. Nak tau tak? .. sila baca pelan..

Dengan mendengarkan lagu2 kegemaran anda, bukan saja mampu membuatkan anda rasa TENANG, tetapi juga mengurangkan risiko SERANGAN JANTUNG dan STROK. Di dlm satu kajian, apabila 10 orang lelaki dan wanita menghabiskan kira2 setengah jam mendengar rakaman yg mereka rasakan sangat menyeronokkan, diameter salur darah mereka meningkat 26% drp biasa. Ia menyamai kebaikan yg diperoleh ketika melakukan aerobik.


Namun apabila mereka dipaksa mendengar muzik yg membuat mereka bosan, salur darah akan mengecil 6%. Apabila salur darah membesar, maka darah akan lancar dan akan mengelakkan terjadi darah beku. Menurut pengkaji, Michael Miller, MD drp University Of Maryland Medical Center, apa yg penting adalah memasangkan muzik yg memberikan anda emosi yg positif..

Sumber: MIDI

No comments:

Post a Comment