Monday, July 18, 2011

Beauty ? kecantikan kulit

cantik sangat sinonim dgn golongan wanita.. x tau la kenapa yg pasti mmg amat2 rapat bagai "saya dgn laptop" haha.. pepatah baru tu..
hehe.. baru2 ni 16.julai.2011 saya telah dgn rasminya menjadi member perpustakaan Daerah Keningau. Hooray saya ingin menyahut seruan kerajaan " Membaca Budaya Kita " & Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya"
tp picture ttp x lepas.. hehe


sibuk membaca " MAJALAH " sebenarnya..

ANIMAL ?!! mcm channel NGW jak.
sempat posing lagi d library.. biarpun ada

signboard ni.. -->

jd masa belek2 buka d rak tu saya terjmpa 1 buku yg best pasal kecantikan kulit. alahai.. ingatkan nak pinjam buku ilmiah sikit tau2 terpaut plak ngan buku ni tp x apa ni pun buku ilmiah juga.. :)
ni la buku tu..
 ok saya nak kongsi pasal penjagaan kulit pada usia 20-an sj sbbnya pada masa umur ni la kulit kita dlm keadaan yg paling baik dgn kadar kolagen, keelastikan dan daya tahan yg tinggi. tapi jgn lupa penjagaan kulit kita pada usia 20-an ini la yg akan menjadi pelaburan kita pada usia 30-an nti.

Rawatan kulit sangat penting untuk usia 2o-an..

Bangun pagi - selepas mandi bersihkan muka dgn pemcuci muka ( ph balanced ) dan sapukan pelembap serta sunblock.

Sebelah malam - selesai beraktiviti, bersihkan muka dgn pencuci muka mengandungi astringent, sapukan penyegar ( toner ) dan pelembap. sebelum tidur jgn lupa sapukan eye cream sekitar mata dan menggunakan krim malam yg mengandungi vitamin C @ E.

Mingguan - lakukan rawatan muka @ deep cleansing facial treatment. gunakan pula masker kulit yg berfungsi menjaga kelembapan dan kekenyalan kulit.

Dwi-mingguan/ bulanan - gunakan scrubbing cream untuk menanggalkan kulit mati seklaigus meransang pertumbuhan kulit yg lbh baik.

Tips untuk kita semua :
1. Lakukan aktiviti olahraga 30 minit sehari b'senam d rmh sdh memadai
2. Sesekali berdiet dgn food combining
3. Pakailah SUNBLOCK setiap kali keluar rmh
4. Lakukan masker wajah dgn bahan semulajadi( madu, avokado,putih telur)
5. Sapukan pendingin apabila berada di tpt berhawa dingin
6. Jangan menjd trend victim

itu saja info dr bacaan saya.. nti saya share lagi apa2 yg saya baca yee..

No comments:

Post a Comment