Monday, December 6, 2010

TAHUN BARU "1432Hijrah"

"ya Allah bertambahnya setahun lagi hidup aku di duniaMu yg penuh Mehnah (Ujian) ini.. aku memohon mawaddah n rahmahMu agar aku didalam golongan hambaMu yg berTaqwa. Amin.."
 hari ni 30 Zulhijjah hari terakhir pd tahun 1431Hijrah.. banyak yg bergembira, bersedih dan x kurang juga ada yg terlupa krn hanya ingat pd kiraan tahun Masihi. tapi aku salah seorg drp hambaNya yg gembira n sedih akan kedatangan tahun baru ini.. ya! aku gembira kerana aku masih hidup dan masih berpeluang melakukan Solat Taubat (Taubat Nasuha) melakukan Ibadat kepadaNya, menambah bekalan utk dia akhirat nanti di Alam kekal abadi, kan sering dikatakan yg dunia hanya seperti ladang yg perlu kita berusaha bercucuk tanam agar di akhirat nanti kita akan dapat menuai hasilnya... tapi dlm masa yg sama aku juga bersedih krn adakah pertambahan usia aku setahun lg ini telah menjanjikan bertambahnya ibadatku?atau bertambahnya dosa ku padaNya?
  "ya ALLAH.. aku tidak layak untuk SyurgaMu namun tidak pula aku sanggup ke NerakaMu".

oleh itu bagi membuang sifat2 mazmumah tersebut saya telah memasang azam. Azam yg setiap tahun aku lakukan namun hanya berlalu sahaja tanpa dikotakan namun tahun ini dgn penuh rasa kehambaan aku ingin mengotakan azam ku.. sebagai langkah pertama aku ingin memohon bantuan suami, adik-beradik, saudara mara , kwn n sesiapa sahaja yg berada d persekitaran ku agar dapat membantu aku merealisasikan azam ku.. aku ingin mereka membantu aku dalam menegur, menegah dan menasihati aku kalau2 telah melanggar azam ku. aku sgt2 berharap pada bantuan kamu semua. semoga kita semua mendapat Hidayah dariNya bagi menuju muslimin/muslimat yg bertaqwa. AMIN

azam ku.. yg memerlukan bantuan semua.. sama2 la kita nasihat menasihati, tegur menegur n bantu membantu agar kita sama2 menjadi golongan hambaNya yg diredhai..

"sempena tahun baru 1432Hijrah bermula selepas maghrib ini saya dengan penuh rasa ke-hambaan padaNya telah berazam ingin membuang semua sifat2 mazmumah (terutama sekali pemarah), mengumpat, melalaikan solat, istiqamah dgn setiap ibadat dan sebagainya yg mengundang MURKA ALLAH. (insyAllah) tapi sebagai langkah pertama saya amat berharap pada bantuan kamu semua sebagai penasihat @ penegur saya agar x melanggar AZAM saya, sila sedarkan saya bila mulut in terlalu celupar, bila diri ini terlalu lalai, bila hati ini terlalu mengikut nafsu syaitan. kerana teguran dari kamu akan dpt byk membantu n meyedarkan saya yg hanya seorg hambaNya yg sering lalai. Saya mohon kerjasama dan bantuan semua agar kita sama-sama menuju insan berTAQWA."
 AMIN

4 comments:

  1. salam......maal hijrah buat pemilik blog..

    saya follow blog ni..harap sudi follw my blog..

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam.. sekamar rindu terima kasih kerana sudi follow blog ni.
    salam maal hijrah jg buat kamu semoga kita sama2 dlm amal kebaikan selalu dlm tahun baru ini. Amin

    ReplyDelete
  3. slm maal hijrah semoga taun ini lbh baik dr taun lps

    ReplyDelete
  4. jazakallah.
    Amin..
    semoga kita sama2 dlm lindunganNya

    ReplyDelete