Friday, December 17, 2010

HaNyA InGiN MeNgInGaTkAn


KUBUR SETIAP HARI MENYERU MANUSIA SEBANYAK LIMA (5) KALI...


  • Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
  • Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
  • Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
  • Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
  • Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.


Lima Jenis Racun & Lima Penawarnya..


1. Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun, zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu uabtanya.


Nabi Muhammad S.A.W bersabda:


"Ada 4 dipandang sebagai ibu", iaitu:


1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA
4. Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR

No comments:

Post a Comment